سفارش تبلیغ
صبا ویژن

IT فناوری اطلاعات

چرا Joli os را انتخاب کنیم؟

انتخاب سیستم عامل مناسب با توجه به سخت‌افزاری که در اختیار داریم، مساله‌ای‌ست که شاید برای هر کاربر رایانه‌ای اتفاق بیفتد. اینکه بتوانیم حداکثر استفاده را از توانایی‌های موجود ببریم و با این حال در حین استفاده از سیستم عامل مربوطه، از سرعت کافی نیز بهره ببریم. سیستم عاملی چون ویندوز 7 که با داشتن نسخه‌های مختلف سعی در برآورده‌سازی نیاز ما داشته است، یا ابونتو لینوکس که با داشتن میز کاری که خود را از دیگر سیستم عامل‌ها جدا می‌سازد و تا آخرین نسخه‌اش از چندین زیر مجموعه برای استفاده‌های متفاوت چون نِت‌بوک و غیره تشکیل می‌شده است، خود گواهی بر این موضوع است که استفاده‌ی بهینه از سخت‌افزارهای موجود چالشی‌ست که با تمام پیشرفت‌های لازم در دنیای رایانه، باز هم در میان کاربران وجود دارد. چالشی که شاید هر کدام از کاربران با هر سلیقه‌ای ولو استفاده از دنیای آزاد و یا دنیای ویندوز و اپل و … هر کدام به گونه‌ای با آن درگیر بوده باشند. در این مطلب سعی بر معرفی جزء به جزء سیستم عامل Joli OS نداریم. تنها تجربیات شخص بنده را که در انتخاب سیستم عاملی سبک، کارا و جذاب بدست آمده را مرور می‌کنیم. تجربیاتی که شاید برای هر کدام از کاربران رایانه اتفاق افتاده باشد. مرور تجربیات، نکاتی جالب را بر ملا می‌کند که باعث می‌شود کاربر بیشتر به نیازهای خود پی ببرد.

در اینجا ما نِت‌بوکی داریم تحت عنوان Lenovo IdeaPad S12 - 29595FU . این نِت‌بوک در سری نِت‌بوکی‌های S12 ئه Lenovo، جزء برترین مدل انتخاب می‌شود که البته در حال حاضر از اولین خروجی‌های Lenovo در این رده بوده است و بعد از آن با توجه به نیازهای کاربران دست‌خوش تغییراتی هر چند کوچک نیز قرار گرفته است و در نهایت آخرین فروش‌های خود را در چند ماه پیش انجام داده و در حال حاضر در بازارهای جهانی فروش رسمی ندارد. اما موضوعی که باعث شد این روند حرکتی از ویندوز هفت اصلی قرار داده شده در آن به سیستم عاملی دیگر طی شود راحتیِ کار و کم نشدن سرعت در استفاده های مختلف بود. از آنجا که این نِت‌بوک از سری پردازشکرهای Atom استفاده می‌کند، می‌توان به وضوح این مشکل را در آن مشاهده کرد. بنابراین سعی در مراجعت به سیستم عامل‌های دیگری شد که شاید بهترین گزینه‌های موجود، توزیع‌های مختلف لینوکسی باشد. اما موضوعی که بیشتر از همه مرا درگیر خود کرد نیاز آنلاین بودنِ من بود. من به حکم برنامه‌نویس بودن و رفت و آمدهای مداوم نیاز مبرم به استفاده‌‍ی بهینه از زمان، در زمان‌های متفاوت داشتم. بنابراین گزینه‌های موجود + همان ویندوز اصلی خود نِت‌بوک نمی‌توانستند نِت‌بوکی که شاید به ظاهر نِت‌بوک بود اما قرار بود گجتی شود که باید مثل یک تبلت یا گجت همراه عمل کند برآورده سازد را ایجاد کنند. پس در میان گزینه‌های متفاوت لینوکسی، به دنبال آن توزیعی رفتم که بتواند تا حدی این مشکل را بر طرف سازد. بهترین گزینه پس از جستجوی بسیار، Joli OS بود. این توزیع که به Jolicloud نیز نام‌گذاری می‌شود، سیستم عاملی‌ست که نیازهای آنلاین هر کاربری را با استفاده از Cloud computing بر طرف می‌سازد. هر کاربر با داشتن یک حساب کاربری در سایت اصلی توزیع، می‌تواند از سیستم دیگری به راحتی دسکتاپ خود را کنترل کند. اما تا اینجای کار تنها شاید بُعد ظاهری بر طرف شده باشد. موضوع اصلی پردازشگر نِت‌بوک می‌باشد. با توجه به تجربه‌ی قبلی در استفاده از ابونتو و چاک، به سنگین بودن آنها پی برده بودم. اما مهم‌ترین مزیتی که Joli OS پس از نصب مرا شیفته‌ی خود کرد، روان بودن و اجرای بوت سریع و بدون دردسر و حتی شاید ظاهری زیبا و متفاوت از تمام توزیع‌های دیگر بود. اگر سری به بخش JoliBook زده باشید متوجه نِت‌بوکی سفارشی می‌شوید که از این سیستم‌عامل بهره می‌برد. سخت‌افزاری که برای این سیستم‌عامل قرار داده شده است خود گویای نیاز پایین آن به سخت‌افزار را نشان می‌دهد. سیستم عامل پس از نصب، براحتی تمام سخت‌افزارهای موجود را شناسایی کرده و هیچ مشکلی تا لحظه‌ی ویرایش این مطلب نداشته است.

اما توضیحاتی کوتاه درباره این سیستم عامل: این سیستم عامل بر پایه‌ی Ubuntu ساخته شده است. مرورگری‌ست به عنوان سیستم‌عامل که می‌تواند از دو بخش Local و Online بهره ببرد. بخش Online تنها زمانی فعال می‌شود که اتصال به اینترنت فراهم باشد. بخش Local نیز مانند تمام سیستم عامل‌های دیگر قابلیت مدیریت کامل را به کاربر می‌دهد. اما مزیت خیلی خوب این سیستم‌عامل هم‌خوان ساختن این دو بخش با یکدیگر است. کاربر به راحتی می‌تواند از میان برنامه‌های مختلف، نیازهای اولیه‌ی خود مانند، گرافیک، آفیس، صوتی و تصویری و … را بر طرف سازد. براحتی می‌تواند به طور مستقیم با فیس‌بوک، گوگل داک و دراپ‌باکس ارتباط برقرار سازد و از طریق بخش مدیریت فایل آن، این حساب‌ها را کنترل نماید. مرورگر وب در حالت اولیه‌ی آن Chromium 13.0.782.107 (Developer Build 94237 Linux) می‌باشد که به طور تخصصی برای این سیستم عامل ساخته شده است. اگر از کاربران گوگل کروم باشید، می‌توانید ساختار App و Extention های آن را در اینجا به نام‌های Apps و Add-on تجربه نمایید. برای نصب هر برنامه، کافی‌ست در صورت اتصال به اینترنت، به بخش برنامه‌های آن که با آیکون (+) سبز رنگ مشخص شده است رفته و تنها با انتخاب Add برنامه‌ی مربوطه را نصب نمایید. بسته به حجم مورد نظر، مراحل Sync انجام می‌شود تا کاربر بتواند از حساب کاربری خود نیز آن را مدیریت نماید.

اما هدف از ارائه‌ی این مطلب چه بوده است؟ آیا همین اطلاعات اندک نیز کافی‌ست تا ما این سیستم عامل را برای استفاده انتخاب نماییم؟ مسلما خیر. موضوعی که در این مطلب روی آن حساسیت نشان داده شد، ساختاری‌ست که ما برای آن تصمیم می‌گیریم. شاید اگر ساختار سخت‌افزاری نِت‌بوک می‌توانست ویندوز را براحتی پردازش کند به این سیستم عامل رجوع نمی‌کردیم. اما راحتی کار و اینکه چطور از امکانات موجود نیازهای خود را برطرف سازیم بحثی‌ست که ما را به اینجا کشانده است. حالا من براحتی بدون کاهش سرعت و به مانند رایانه‌ی عادی، می‌توانم فایل‌های آفیس خود را مدیریت کنم، به ویرایش تصاویر بپردازم و یا فیلم و آهنگ خود را بدون هیچ مشکلی اجرا کنم. کدهای خود را بنویسم و براحتی در لوکال سروری که در آن نصب کرده‌ام اجرا کنم. من به عنوان یک کاربر حتی نیمه حرفه‌ای از ابتدا برای چه به دنبال نِت‌بوک رفته‌ام؟ مطمئنا هدفی که از خرید نِت‌بوک داشته‌ام سادگی کار و بر طرف کردن نیازهای عادی و روزمره‌ی اولیه‌ی من بوده است که بتوانم براحتی آن را حمل کنم و در مکان‌های مختلف، سریع اجرا کنم، راحت پردازش کنم و راحت خروجی بگیرم. پس چه بهتر از JoiCloud !

با این حال، این تصمیم کاربران است که با توجه به نیاز خود، سیستم عامل خود را انتخاب نمایند. برخی بر حسب علاقه بسیار به یک بِرند و برخی با توجه سخت افزار موجود. و حتی شاید برای برخی کاربران سرعت مهم نباشد! گزینه‌های مختلف را امتحان کنیم و بعد در مورد خصوصیات یک سیستم عامل نتیجه بگیریم بهتر است تا اینکه خود را با مورد حاضر و آماده سرگرم کنیم و شاید هیچ گاه به نتیجه‌ی دلخواه خود نرسیم. در این راستا Slax را نیز امتحان کنید! جالب است.